ouders!

Discussie over oorlog, vervolging, verzet, bevrijding en herdenking in Plan Zuid

ouders!

Berichtdoor John » mei 31, 2010, 4:28 pm

Ik ben geboren in 1937 en heb dus een deel van de 2e wereldoorlog redelijk bewust meegemaakt. Ik heb vele herinneringen aan het wonen in de rivierenbuurt.
Eén situatie is mij altijd heel duidelijk bijgebleven. Wij woonden in de Uiterwaardenstraat 70 op de 3e etage. Ik ben er veel later nog wel eens langs gelopen omdat ik i.v.m. mijn werk regelmatig aanwezig was op ons hoofdkantoor in de Rivierstaete. Ik was toen al woonachtig in het Z.O. van Brabant.
Ik weet absoluut niet welk jaar ( 1943?) maar het gezin dat toen beneden ons woonde, ik dacht op het benedenetage, is toen plotseling weggevoerd. Waarheen? Waarvoor? Hoe ik het te horen kreeg weet ik niet maar het zou een verraad zijn geweest van mijn vader. Niet veel later werd ons een mooie etage aangeboden in de Niersstraat t.o. de school waar Anne Frank op school ging en zijn we verhuisd. Wel heb ik nog herinneringen aan het bombarderment op de gasfabriek en een boom die t.o. ons huis in de Uiterwaardenstraat in brand was gestoken. Ik heb mijn inmiddels overleden vader nooit over deze periode kunnen vragen omdat daarover geen vragen gesteld mochten worden. Altijd is bij mij de vraag blijven branden: was mijn vader inderdaad een verrader? Hoe is het mogelijk dat hij als 25/27 jarige zonder tewerkstelling o.i.d. de oorlog is doorgekomen?
Ik zou hem zeker niet willen aanklagen daarvoor want ook hij was het die op z'n fiets met houten bandjes vanuit Amsterdam naar het Noorden fietste om eten te zoeken en thuis kwam met een half varken en een heerlijke chocoladereep voor mij. Ik weet wel dat ook na de oorlog hij het verleden met zich meesleepte en bij de KLM werd ontslagen toen iets? uit dat verleden bekend werd. Wie herkent zich in dit verhaal en weet eventueel wat er ooit met de mensen uit de Uiterwaardenstraat is gebeurd? Want dat was mijn belangrijkste vraag!
John

Re: ouders!

Berichtdoor JosWRSM » juni 26, 2010, 10:21 pm

Beste John,

Op de website van het Joods Digitaal Monument http://www.joodsmonument.nl/page/274281 kun je in de zoekfunctie de straatnaam intikken. Hier staan alle Joden genoemd die de sjoa niet hebben overleefd.

Ik heb ook al even gezocht en op het adres Uiterwaardenstraat 70/3, jouw ouderlijk adres dus, vond ik dit: http://www.joodsmonument.nl/page/424763
Verder zijn er geen gegevens van perceel Uiterwaardenstraat 70. Dat houdt dus niet in dat er niets gebeurd is, wellicht hebben deze bewoners de oorlog overleefd?

Als je uit wilt zoeken wat de rol van je vader was adviseer ik je om contact met het NIOD te zoeken. Wellicht kan deze instelling je verder helpen of adviseren. (http://www.niod.nl)

mvrgr
Jos
initiatiefnemer Geheugen van Plan zuid en beheerder van dit forum
JosWRSM
Beheerder

Keer terug naar Over de oorlog in Plan Zuid